Singapore ja Malesia

26.1. – 09.02.2013

Jälleen oli aika peitellä pyörä laavukankaan alle pariksi viikoksi, koska edessä oli lomalento Singaporeen.
Loma? No syy miksi lensin sinne oli siinä, että Neiti E lensi sinne myös. Hänellä oli edessään viikko opiskelua Singaporessa ja sen jälkeen toinen viikko lomailua.

Ensimmäisenä Singaporen päivänä käväisimme kurkkaamassa kuuluisan Marina Bay alueen, lähinnä kuuluisan Marina Bay Sands-hotellin vuoksi. Hotelli oli aika huiman näköinen ilmestys paikanpäältä nähtynä! Oli kuin iso laiva olisi laskeutunut kolmen pilvenpiirtäjän katoille!

Se mikä yllätti minut oli se kuinka pieni tuo ydinkeskus todellisuudessa oli. Tarkoitan tällä sitä että siellä oli ainoastaan muutamia pilvenpiirtäjiä, olin odottanut samanlaista keskustaa kuin esim Hong Kongissa.

Olen kuullut kerrottavan että Singapore on siistein kaupunki kaakkois-aasiassa, tämä voi olla totta, mutta olin odottanut totaalisen puhdasta keskustaa (keskustassa oli yllättävän likaista).

Ensimmäinen viikko meni todella nopeasti. Neiti E vietti kaikki päivät koulussa ja minä kiertelin kaupungilla ihmettelemässä ja ottamassa kuvia.

Kävin kävelemässä tämän yllättävän pienen liikekeskuksen läpi. Hauskinta oli kun lounasaikaan istuskelin ravintolassa hörppimässä kylmää olutta ja samaan aikaan kiireisen ja stressaantuneen näköiset ihmiset kiirehtivät puvut päällään ohi… Ei käynyt kateeksi näitä oravanpyörässä juoksijoita.

Yhtenä iltana kävin neiti E:n kanssa Marina Bay Sands-hotellin huipulla. Pääsymaksu tuonne oli aika suolainen, 20 Singaporen dollaria. Lippu piti myös varata ennakkoon, koska kävijöiden määrä on rajattu aika pieneksi. Valitettavasti tripodia ei saanut ottaa ylös tasanteelle joten en saanut otettua oikein hyviä kuvia iltavalaistusta kaupungista.

Maisema ylhäältä alas iltavalaistuksessa olevaan kaupunkiin oli henkeäsalpaavan upea! Päällä oleva “Infinity uima-allas” oli myös todella uskomaton. Tämän altaan reuna on todella lähellä ulkoreunaa jossa se loppuu lasiseinään. Päältä katsottuna näytti siltä kuin allas jatkuisi suoraan tyhjyyden päälle! Valitettavasti allas oli ainoastaan hotellin asiakkaille…

Yhden päivän kohteena minulla oli Singaporen kasvitieteellinen puutarha. Tämä puutarha on tunnettu laajasta orkidea valikoimastaan.
En tiedä yhtään mitään kukista, mutta olin hämmästynyt kuinka monenlaisia ja monenvärisiä orkideoja siellä kasvoi!

Neiti E:n ansiosta sain Singaporen kiinalaiskaupunginosassa aivan mielettömän hyvää “hot pot:ia”. Suosittelen kokeilemaan tuollaista annosta jos siihen vain tarjoutuu jossain tilaisuus.

Ensimmäisen viikon jälkeen neiti E:n kurssi oli suoritettu ja päätimme varata bussiliput Malesiaan. Ensimmäisenä kohteena oli kaupunki nimeltä Malacca.

Malacca on Unescon maailmanperintölistalta löytyvä historiallinen kaupunki. Se sijaitsee noin kuuden tunnin bussimatkan päässä Singaporesta.

Oli mielenkiintoista nähdä kuinka voimakas kiinalaisen kulttuurin vaikutus tuossa kaupungissa oli. Kiinalaiskaupunginosa löytyy keskeltä kaupunkia. Tässä kaupunginosassa oli todella vanhoja kiinalaistyylisiä taloja. Sanomattakin lienee selvää että neiti E oli todella innoissaan tuolla kierrellessään.

Kiinalaisessa kaupunginosassa vierailimme Nyonya museossa. Nyonyat ovat Kiinalaisten liikemiesten ja Malesialaisten naisten jälkeläisiä jostain 1500-1600 luvulta.
Nyonya-jälkeläiset ovat säilyttäneet vanhaa kiinalaista kulttuuria aina näihin päiviin saakka.
Nämä ihmiset yhdessä Peranakan kiinalaisten (Malaccassa syntyneet kiinalaiset) kanssa palvovat edelleen vanhoja esi-isiään ja kiinalaisia jumalia.
Täällä näimme kauniin ja hyvin säilytetyn vanhan sukutemppelin. Neiti E oli todella otettu nähdessään hänen omaa kulttuuriaan näin kaukana Kiinasta. Hän mainitsi että nykyään vastaavia temppeleitä on aika vaikea löytää Kiinasta.

Kaupungin keskustassa oli kuuluisa Jonker-katu (en tiedä miksi se on kuuluisa, koska katu oli täynnä turistirihkaman myyjiä). Keskustasta löytyi myös puninen, Hollantilainen kirkko sekä pieni tuulimylly.
Kaupungin ulkonäön on muokannut sekoitus kiinalaista, länsimaalaista ja paikallista kulttuuria ja tästä syystä se on päässyt Unescon maailmanperintölistalle.

Valitettavasti sää ei suosinut meitä näinä kolmena päivänä kun olimme Malaccassa. Päivänä jolloin oli tarkoitus kierrellä enemmän kaupungin nähtävyyksiä satoi melkein koko päivän. Tästä syystä jouduimme pitelemään sadetta aika kauan Hardrock cafessa istuskellen.
Jotta näkisimme vähän enemmän, päätimme vuokrata pikkuruisen auton.
Ajaminen vasemmalla puolella ei tuottanut mitään ongelmaa, mutta se mikä aluksi aiheutti vähän ihmetystä oli vaihteiden vaihtaminen yms auton oikealla puolella istuen :).

Nyt kun meillä oli auto käytössä niin päätimme käväistä kurkkaamassa (kuulemma) Malesian toiseksi suurimman eläintarhan joka oli noin 10km kaupungin ulkopuolella.
Vaikka sade oli jo loppunut tarhalle saavuttuamme, meidän lisäksi paikalla oli ainoastaan kourallinen muita ihmisiä.
Ulkomaalaisina meidän piti maksaa tupla hinta pääsylipuista paikallisiin verrattuna.

En ole koskaan aiemmin nähnyt yhtä huonokuntoista eläintarhaa. Häkit olivat likaisia ja eläimet melko surkean näköisiä. Polut olivat likaisia ja huonossa kunnossa.

Neiti E joutui hyttysarmeijan kiusaamaksi ja sai useamman puraisun. Oppina tuli että shortsit jalassa ei kannata mennä täällä alueelle jossa on vettä ja puustoa.
Vaikka puisto olikin pettymys, oli siellä silti paljon eläimiä joita en ollut aiemmin nähnyt.

Meren rannalta löysimme Masjid Selatin moskeijan hienolta paikalta. Odottelimme paikalla lähes tunnin jotta aurinko alkoi laskea. Paikka näytti todella vaikuttavalta tummenevaa yötaivasta vasten.

Kolmen päivän jälkeen oli aika jatkaa bussilla Kuala Lumpuriin.
Olimme varanneet kolmen tähden hotellin ennakkoon booking.com:sta.
Kuvissa hotelli ja huoneet näyttivät hyviltä, mutta paikanpäällä totuus oli toisenlainen.
Seinät olivat todella sotkuiset (ei pelkästään raapimisjälkiä vaan näytti siltä että porukka oli sylkenyt seinille), lakanat likaiset ja muurahaisia joka puolella.
Halusimme lähteä hotellista välittömästi, mutta kello alkoi jo olla niin paljon että päätimme viettää hotellissa yhden yön ja hoitaa asian välittömästi aamulla.

Booking.com hoiti asian todella mallikkaasti ja saimme perua seuraavat yöt ilman mitään ylimääräisiä maksuja. Tämän helpotuksen jälkeen varasimme hienon viiden tähden hotellin (booking.com:lla oli hyvä tarjous huoneesta). Huone oli todella hieno ja valtavan kokoinen!
Tässä hotellissa oli mm uima-allas ulkona 11-kerroksessa. Uima-allas oli samantyylinen kuin Marina Bay Sands-hotellissa Singaporessa, mutta tässä hotellissa meidän ei tarvinnut maksaa €300 yöltä sitä kokeillaksemme :).
Hotellilla oli mielenkiintoinen sääntö, aamupalalle ei saanut mennä shortseissa eikä sandaaleissa!

Petronas-tornin huipulla käynti kuuluu ehdottomasti Kuala Lumpurin vierailuun. Päätimme käväistä siellä pimeän jo laskeuduttua jotta näkisimme miltä kaupunki näyttää yövalaistuksessa. Valitettavasti vesisateen vuoksi näkyväisyys oli aika huono.
Ensimmäinen pysähdys oli torneja yhdistävällä sillalla. Sade oli todella rankka, mutta sade yhdessä alhaalta tulevien valojen kanssa teki tornista todella epätodellisen näköisen. Torni näytti kuin jonkun tieteiselokuvan avaruusalukselta :).

Huipulla toinen torni oli hienosti valaistu ja näkyi hyvin kun taas muu osa kaupungista katosi sateen sekaan.
Olisi ollut hieno nähdä kaupunki kirkkaalla kelillä, mutta valitettavasti säätä ei voi valita.
Tornissa käynti oli upea kokemus ja voin lämpimästi suositella sitä kaikille.

Kuala Lumpur oli yllättäen aika paljon huonommassa kunnossa kuin olimme ennakkoon ajatelleet.
Ainoastaan aivan keskustassa pilvenpiirtäjät ja ympäristö on hyvässä kunnossa ja aluetta siivotaan jatkuvasti, vähän sivummalle mennessä on aika siivotonta ja rakennukset aika rapistuneita.
Suurimman osan ajastamme tässä kaupungissa vietimme tämän nätin keskustan kauppakeskuksissa (mikä ei välttämättä ollut minun päätös ;)).
Neiti E päätti ostaa minulle uudet sandaalit sen jälkeen kun hän oli saanut muutaman sydänkohtauksen minun luistellessa melkein nurin vanhoilla uskollisilla sandaaleillani (Ostin uudet sandaalit tälle reissulle, mutta kova käyttö oli tehnyt niistä uskomattoman liukkaat sateen kastelemilla kaduilla).

Kuala Lumpurin ohjelmaan kuului myös pari elokuvaa ja paljon pop-cornia hyvän ruoan päälle :).
Tällä kertaa neiti E:n kielen vei mennessään kuorettomat ravut (Shoft shell crabs).
Kiinassa rapujen pyytäminen tähän vuodenaikaan on kiellettyä, joten hän oli todella yllättynyt tällaisesta ravusta.
Itseasiassa hän piti näistä ravuista niin paljon että seuraavana päivänä menimme takaisin samaan ravintolaan josta hän tällä kertaa tilasi rapuja kotipakettiin 😀
Minä halusin pizzaa, joten aika siivottomassa pizza hutissa minä jyrsin pizzaa ja neiti E rapuja :).

Kuala Lumpurissa vietettyjen päivien jälkeen oli aika jälleen varata bussiliput ja lähteä takaisin kohti Singaporea.
Luulimme varanneemme riittävästi aikaa bussiterminaaliin siirtymiseen, mutta saavuimme sinne myöhässä. Olimme varmoja että bussi oli jo lähtenyt ja että meidän pitäisi alkaa miettimään muita vaihtoehtoja Singaporeen pääsemiseen.
Yllättäen bussi oli meitä enemmän myöhässä ja näin matka jatkui eteenpäin!
Bussi oli hieno, valtavan kokoiset penkit jossa jopa minä pystyin matkustamaan melkein makaavassa asennossa. Ainoa huonopuoli oli että ilmastointi oli jumahtanut jäätävän kylmälle ja meillä oli edessä kuuden tunnin ajomatka Singaporeen.
Kylmä meinasi tulla vaikka laitoin kaikki mukana kantamani vaatteet päälle, onneksi neiti E:llä oli talvitakki mukanaan, joten sen avulla selvisimme ilman paleltumia :).

Singaporeen saapumistamme seuraavana päivänä neiti E:n piti lentää takaisin Saksaan.
Valitettavasti lentoja varatessaan hän ei ollut tarkastanut kalenteria riittävän hyvin, koska lähtöiltana Singaporessa juhlittiin kiinalaista uutta vuotta.
Minäkään en kerennyt katsomaan juhlallisuuksia, koska kävin viemässä neiti E:n lentokentälle. Olimme kuitenkin onnistuneet näkemään kaikki upeat koristelut kaupungissa, joten se vähän lievitti harmitusta.
Seuraavana päivänä oli minun vuoroni palata lentokentälle ja sieltä takaisin Kambotzaan jatkamaan reissua syvemmälle kaakkois-aasiaan.

4 thoughts on “Singapore ja Malesia

1. Hi Georgi,

No, did not try crab, Miss E really enjoyed crabs over there.
    Humidity is quite high, combined with the high temperature it is quite tough to keep on riding. Just need to remember to drink enough every day.
    Yesterday it was 40C over here in KL!
    I heard that spring is finally coming to europe also… It´s about time now 🙂

2. Hey Globetrotter !
    Glad everything is going well. Did you taste the pepper crab in Singapore?! When I arrived there in December 2010 and stepped out of the airport my glasses got so covered with humidity that I felt like stepping into the sauna. But the seafood is really great. Enjoy hot Kuala! (The weather is improving in Stuttgart but it is far from sunny or warm currently.)